Telefooncentrale? Software, toch?

Als u de vele spamberichten moet geloven die over telefonie op het internet circuleren, dan lijkt het alsof een telefooncentrale, of juister, een communicatieserver, niet meer van deze tijd is. Investeren in een stuk hardware dat uitsluitend dient om te telefoneren, dat doe je in de 21ste eeuw niet meer. Je huurt ofwel een telefoonoplossing in de cloud (zie meer info in ons bericht daarover) of je koopt een softwarepakket dat je kan installeren op een server die u reeds heeft. U bespaart in beide gevallen behoorlijk op de hardware.

We zijn het hier niet mee eens.

Een softwarepakket dat u installeert op een bestaande server (vaak een Microsoft Server) is geen goede keuze. We nuanceren dit zelfs niet: DOE HET NIET. Servers, en vooral hun besturingssystemen, die ontworpen zijn om data te beheren (documentenbeheer, klantenbestanden etc) zijn niet geschikt om real-time gesprekken door te geven.  Deze systemen zijn ontworpen om met grote garantie gegevens bij te houden en beschikbaar te stellen. Goede servers garanderen de veiligheid van uw gegevens. U raadpleegt uw gegevens door ze op te vragen. Daarna past u ze aan of voegt u informatie toe, die u dan weer bewaard op uw server. De communicatie verloopt via processen die garanderen dat al uw informatie met grote zekerheid wordt bewaard. De snelheid waarmee u kan raadplegen of veranderen hangt af van de kracht uw oplossing. Deze varieert trouwens vaak in functie van het aantal gebruikers op één bepaald tijdstip.

Realtime communiceren stelt andere eisen aan de technologie. Bij een gesprek is het van het grootste belang dat u en uw gesprekspartner elkaar quasi direct horen en elkaar zonder haperen kunnen te woord staan. De snelheid, real-time (in werkelijke tijd), van de communicatie is essentieel. Gaat er eens een lettergreep verloren (soms bij draadloze communicatie met zwakke dekking) dan kan u in de meeste gevallen het gesprek toch voeren. Snelheid gaat boven garantie, en 100% beschikbaarheid van die snelheid is wat we verwachten, ongeacht het aantal gebruikers. Communicatieservers (vroeger telefooncentrales genoemd) die hiervoor ontworpen zijn, kunnen dit. Ze zijn dan weer niet geschikt om documenten op te bewaren. U zal dan ook nooit een telefooncentrale als dataopslag-systeem gebruiken (tenzij voor het tijdelijk opslaan van gesprekken, zoals voicemail).

Om het met een beeld te zeggen, als u een bestelwagen nodig heeft, koop dan geen gezinswagen met neerklapbare achterbank. U zal snel merken wat het verschil is.

In bovenstaand betoog hebben we het dan nog niet gehad over die investeringskost: weet dat de investering in een telefooncentrale veel meer is dan een centrale (server) kopen. U heeft immers ook telefoontoestellen nodig, zelfs bij een software- of cloudoplossing.