Gecontroleerde toegang tot artsenpraktijk

Vraag

Een groepspraktijk voor artsen, gevestigd in een appartementsgebouw, wou op gecontroleerde wijze toegang geven tot de wachtzaal van het kabinet terwijl de artsen nog op ronde waren. Om toegang te geven moesten 2 deuren gecontroleerd ontsloten kunnen worden, de hoofddeur van het gebouw en de deur van het kabinet. Telefoonoproepen moesten de arts volgen naar de plek waar hij/zij aanwezig was.

Oplossing

De oplossing werd gebouwd op de VoIP-telefooncentrale die we in deze praktijk hadden voorzien. Een koppeling tussen de telefooncentrale werd gemaakt met de parlofonie-installatie van het gebouw. Hierdoor konden we met de bestaande knoppen, op vooraf bepaalde tijdstippen en dagen, bij het indrukken van de bel, de beide deuren automatisch ontsluiten (met een specifieke wachttijd tussen beide deuren). Daarenboven werden ook de bewakingscamera’s die we geplaatst hadden aangestuurd en wordt er een foto genomen van de aanbellende patiënt en gemaild naar de arts. Zo kan de arts zien welke patiënten vanuit zijn wagen reeds zijn welke patiënt is toegenkomen.

Eens de arts op het kabinet, schakelt het systeem zich om naar een gewone toegang. Dan dient de parlofoon uitsluitend om de deur automatisch te ontgrendelen zonder de arts te storen. Op de late avonduren schakelt het systeem de automatische ontgrendeling uit zodat de arts met avonddienst de deur vanuit zijn kabinet moet ontsluiten via de telefoon om veiligheidsredenen om zo de aanbellende patiënt gecontroleerd en met visuele controle van de bewakingscamera toegang te geven.

Telefoonoproepen komen, afhankelijk van de situatie, toe bij de balie als de receptioniste aanwezig is, op het kabinet als deze er niet is en in de wagen van arts als deze op ronde is. Noodoproepen komen steeds bij de arts met wachtdienst uit.

We combineerden voor deze oplossing een NEC SL1100 communicatieserver met zelfgebouwde interfaces voor parlofonie en cameraverbinding. De gebruikte camera’s zijn IP-camera’s van Hikvision met alarmingang. De VoiP-lijnen zijn afkomstig van LCR telecom en volledig met de server geïntegreerd.