FAQ

cropped-2015-09-10-13.48.37-1gr.jpgIndien u problemen ondervindt met uw infrastructuur, dan kan u rechtsreeks met mij contact opnemen. Dit doet u best met het formulier rechts, via support (at) ta-pas.be of door te bellen naar +32 (0) 93 840 840. Ik ben niet steeds op kantoor maar langs deze weg komen de berichten het snelst op mijn mobiele telefoon terecht.

Mocht u zelf aan de slag willen gaan, bekijk dan onze onderstaande oplossingen (FAQ).

Ik volg uw vragen nauwgezet en prompt op.

Met vriendelijke groeten,

Jens

 

 

Telefonie

Ontdek de MUP’s: een garantie op de investering in uw telefooncentrale

sv9100-packshot_globalU weet uit eigen ervaring dat uw NEC telefooncentrale of communicatieserver een zeer hoge ROI (return on investment) geeft. De hardware werkt quasi feilloos en de levensduur van uw centrale overstijgt in zeer ruime mate de afschrijvingsperiode. Daarenboven blijft de beschikbare functionaliteit nuttig en wordt ze regelmatig uitgebreid. Een uitbreiding die de velen onder u gratis ontvangen tijdens een onderhoudsbeurt.

U kan nog meer rendement halen uit de investering in uw NEC telefooncentrale/communicatieserver. Voor elk type centrale heeft TA-Pas verschillende MUP's (Major Upgrade Programs - grote verbeterprogramma's) ontwikkeld. Elk van die programma's voldoen aan drie basisregels:

  • eenvoudig en praktisch (de huisregel van TA-Pas)
  • meerwaarde op korte termijn (elke investering moet concreet renderen)
  • uiterst betrouwbare kwaliteit

We hebben de MUP's per type telefooncentrale voor u opgelijst. U herkent uw telefooncentrale doorgaans het best aan het type telefoontoestel dat er aan gekoppeld is.

Wie instapt in één van deze upgrade-programma's voor het einde van januari 2017, krijgt een aankoopbon ter waarde van 300 EUR voor het verder uitbreiden van uw communicatie-infrastructuur (extra licenties, videoconferentie, bijkomende telefoontoestellen, headsets...).

NEC / NITSUKO NICE Telefooncentrale

Tot onze oudste "moderne" telefooncentrales behoren de NEC NICE telefooncentrales, uitgevoerd in drie versies NICE16, NICE32 en NICE96. Indien uw telefoontoestel lijkt op de foto hiernaast, dan heeft u dergelijke telefooncentrale. Deze telefooncentrales behoorden tot de eerste die wij installeerden op plaatsen waar ISDN-telefonie nodig en ook mogelijk was. Indien u een NICE-centrale heeft met ISDN dan hebben we volgende upgrade-programma's (MUP's) voor u:

  • MUP-VoIP: behoudt uw telefooncentrale en telefoontoestellen en vervang de ISDN-telefoonlijnen door het veel kostenefficiënter VoIP-telefoneren. Uw maandelijkse telefoonkosten dalen al snel tot 40%.
  • MUP-PBX-upgrade: maak gebruik van onze upgrade-premie en ontvang een korting van 500 EUR indien u uw telefooncentrale vervangt door de nieuwe NEC SV9100 Univerge communicatieserver. Heeft u veel telefoontoestellen, dan ontvangt u bij elke 10 systeemtelefoontoestellen, 1 systeemtelefoon gratis. Met de nieuwe NEC SV9100 Univerge communicatieserver maakt u gebruik van de nieuwste communicatietechnologie en komen remote conferencing en videogesprekken binnen handbereik. De communicatieserver integreert vlekkeloos met uw softwareomgeving via de CTI (computer telephony integratie).

NEC ASPIRE Telefooncentrale

De NEC Aspire telefooncentrale was de eerste centrale die met de moderne middelen van vandaag aangesloten kon worden op uw computernetwerk. Integratie met softwarepaketten werd mogelijk en VoIP deed reeds in prematuur stadium zijn intrede. Indien uw telefoontoestel lijkt op de foto hiernaast, dan heeft u dergelijke telefooncentrale.  Indien u een ASPIRE-centrale heeft met ISDN dan hebben we volgende upgrade-programma's (MUP's) voor u:

  • MUP-VoIP: behoudt uw telefooncentrale en telefoontoestellen en vervang de ISDN-telefoonlijnen door het veel kostenefficiënter VoIP-telefoneren. Uw maandelijkse telefoonkosten dalen al snel tot 40%.
  • MUP-PBX-upgrade: maak gebruik van onze upgrade-premie en ontvang een korting van 500 EUR indien u uw telefooncentrale vervangt door de nieuwe NEC SV9100 Univerge communicatieserver. Heeft u veel telefoontoestellen, dan ontvangt u bij elke 10 systeemtelefoontoestellen, 1 systeemtelefoon gratis. Met de nieuwe NEC SV9100 Univerge communicatieserver maakt u gebruik van de nieuwste communicatietechnologie en komen remote conferencing en videogesprekken binnen handbereik. De communicatieserver integreert vlekkeloos met uw softwareomgeving via de CTI (computer telephony integratie).
  • MUP-EXT: De Aspire telefooncentrales werden geplaagd door problemen met LCD-schermen op de telefoontoestellen. Indien uw budget te beperkt is voor een volledige MUP-PBX-upgrade, dan kan u ook uw telefoontoestellen vervangen door de nieuwere DT300-reeks toestellen. Deze toestellen behoren tot een generatie die tussen de ASPIRE en de nieuwe SV9100 communicatieserver vallen. Een investering in DT300-toestellen, bereidt u ook voor op eventuele latere investering naar onze nieuwste model NEC SV9100 Univerge communicatieserver. De toestellen zullen ook op dat platform werken.

Philips IPC100 / NEC XN120 Telefooncentrale

De Philips IPC100 of NEC XN120 (beide zijn dezelfde apparaten) waren de eerste telefooncentrales die gebruik maakten van de software van de grotere centrales zoals de NEC Aspire, maar dan toegepast op een platform dat ontworpen was voor kleinere kantoren. Hierdoor kwamen alle echt professionele functies binnen het handbereik van de KMO/MKB. Indien uw telefoontoestel lijkt op de foto hiernaast, dan heeft u dergelijke telefooncentrale. Indien u een IPC100/XN120-centrale heeft met ISDN dan hebben we volgende upgrade-programma's (MUP's) voor u:

  • MUP-VoIP: behoudt uw telefooncentrale en telefoontoestellen en vervang de ISDN-telefoonlijnen door het veel kostenefficiënter VoIP-telefoneren. Uw maandelijkse telefoonkosten dalen al snel tot 40%.
  • MUP-PBX-upgrade-S: maak gebruik van onze upgrade-premie en ontvang een korting van 200 EUR indien u uw telefooncentrale vervangt door de nieuwe NEC SL1100 telefooncentrale. Deze centrale is zoals uw huidige centrale afgeleid van de grotere SV-platformen en zeer geschikt voor de kleinere kantoren. De nieuwe SL1100 is standaard uitgerust met SIP licenties waardoor u zonder extra investering meteen met VoIP aan de slag kan. Hiermee is elke investering in een mum van tijd terugverdiend.
  • MUP-PBX-upgrade: maak gebruik van onze upgrade-premie en ontvang een korting van 500 EUR indien u uw telefooncentrale vervangt door de nieuwe NEC SV9100 Univerge communicatieserver. Heeft u veel telefoontoestellen, dan ontvangt u bij elke 10 systeemtelefoontoestellen, 1 systeemtelefoon gratis. Met de nieuwe NEC SV9100 Univerge communicatieserver maakt u gebruik van de nieuwste communicatietechnologie en komen remote conferencing en videogesprekken binnen handbereik. De communicatieserver integreert vlekkeloos met uw softwareomgeving via de CTI (computer telephony integratie).

NEC SV8100 Univerge communicatie server

De NEC SV8100 Univerge communicatieserver stelde Unified Communication centraal. Met tal van bijkomende toepassingen toonde de SV8100 de richting waarin de communicatietechnologie aan het evolueren was. Integratie met softwarepaketten was een feit. NEC bracht eigen software (Mycalls, Business Connect, Softphone) mee. VoIP was nu volledig geintegreerd en SIP-toestellen konden aangesloten worden. Indien uw telefoontoestel lijkt op de foto hiernaast (let op de plaats van het lampje bovenaan rechts), dan heeft u dergelijke communicatieserver.  Indien u een SV8100-communicatieserver heeft met ISDN dan hebben we volgende upgrade-programma's (MUP's) voor u:

  • MUP-VoIP: behoudt uw telefooncentrale en telefoontoestellen en vervang de ISDN-telefoonlijnen door het veel kostenefficiënter VoIP-telefoneren. Uw maandelijkse telefoonkosten dalen al snel tot 40%.
  • MUP-Migrate: U kan uw communicatieserver upgraden naar de nieuwste SV9100. U heeft enkele een nieuwe processorkaart en nieuwe licenties nodig. Met de nieuwe SV9100 heeft u remote conferencing en video conferencing binnen handbereik. Werkt u vaak in teams, dan is de SV9100 een uitstekend communicatiehulpmiddel. De MUP-Migrate voorziet in een gratis upgrade licentie ter waarde van 950 EUR.

NEC Virgin

U heeft nog geen NEC communicatie server? Maar u wil er eentje zoals uw collega's.

Ook voor de nieuwe klanten hebben we een zeer aantrekkelijk aanbod, dit keer aangeboden door de constructeur NEC zelf.

U treedt reeds toe tot de wereld van de NEC communicatieservers voor slechts 1.950 EUR (investering in hardware, installatie-inspanning wordt apart bepaald samen met u). Hiermee wordt uw kantoor uitgerust met de nieuwste NEC SV9100 Univerge communicatieserver en vier IP-telefoontoestellen.

Deze actie is geldig tot eind december 2016.

U wilt kosten besparen en meer communicatiemogelijkheden?

Telefoontoestel NEC DX7 22 functietoetsen

Digitale systeemtelefoon met 10+12 programmeerbare functietoetsen.

Geschikt voor gebruik op telefooncentrale NEC Nice of op NEC Aspire (met speciale interfacekaart)

 

Prijs: € 40 (excl. btw)

NEC Aspire 32/16/16

Multifunctionele professionele telefooncentrale NEC, type Aspire met mogelijkheid tot aansluiten van :

  • 32 digitale systeemtelefoontoestellen
  • 16 analoge toestellen (looptelefoon, fax, modem…)
  • 16 ISDN buitenlijnen of VoIP-kanalen

Met de telefooncentrale kan je:

  • 16 lijnen parallel ontvangen, doorschakelen (ook naar gsm), in wacht zetten
  • tot 8 verschillende afhandelingsschema’s bevatten (dag, lunch, nacht, verlof…)
  • omroepsystemen voorzien
  • wachtmuziek integreren
  • automatische beantwoordmenu’s programmeren

Downloads:

Prijs wordt bepaald na overleg over benodigde functionaliteiten.

NEC Aspire 16/8/8

Multifunctionele professionele telefooncentrale NEC, type Aspire met mogelijkheid tot aansluiten van :

  • 16 digitale systeemtelefoontoestellen
  • 8 analoge toestellen (looptelefoon, fax, modem…)
  • 8 ISDN buitenlijnen of VoIP-kanalen

Met de telefooncentrale kan je:

  • 8 lijnen parallel ontvangen, doorschakelen (ook naar gsm), in wacht zetten
  • tot 8 verschillende afhandelingsschema’s bevatten (dag, lunch, nacht, verlof…)
  • omroepsystemen voorzien
  • wachtmuziek integreren
  • automatische beantwoordmenu’s programmeren

Downloads:

NEC SV8100 voorraadopruiming

Wie enkele jaren geleden investeerde in een NEC-telefooncentrale SV8100 kan nu nog heel even zijn telefooncentrale uitbreiden en reserve-toestellen aankopen aan een gunsttarief.

De NEC Univerge SV8100, werd vorig jaar opgevolgd door de nieuwe SV9100. De tijd is nu voor ons aangebroken om onze voorraad SV8100-toestellen af te bouwen.

Zolang de voorraad strekt, bieden we onze telefoontoestellen aan een gunsttarief aan. Eens de voorraad op is, blijven deze telefoontoestellen nog even in de aanbieding maar worden ze duurder in aanschaf, daar ze niet meer in grote hoeveelheden ingevoerd worden.
Overweegt u een eventuele uitbreiding van uw centrale of wenst u toch een reserve-toestel op voorraad te houden, dan is dit een geschikt moment.

Voor meer informatie, contacteer mij rechtstreeks via mail.

Smartphone of DECT-smart?

De smartphone geraakt steeds meer ingeburgerd, ook bij onze klanten op de werkvloer. En hoewel de meest populaire merken minstens jaarlijks een nieuw duur topmodel voorstellen, worden de meer democratische toestellen ook steeds krachtiger. Vorige week nog lanceerde Xiaomi zijn Mi5, een toestel dat zich kan meten met de vlaggeschepen van Samsung, Apple, Huwaei, HTC en dergelijke.

Een krachtige smartphone is gsm, agenda, e-mail- en andere client en zelfs bron van incidentele google-vragen. Met de komst van VoIP (Voice over IP, over het internet dus) krijgen we ook steeds meer de vraag om de smartphone in te zetten als draagbaar telefoontoestel op kantoor, zoals vroeger de “DECT looptelefoons” die mobiele medewerkers binnen de kantoormuren gebruikten (en vaak nog steeds gebruiken). Zo zijn medewerkers intern bereikbaar via hun intern nummer en moet geen gebruik gemaakt worden van het toch duurdere GSM-netwerk. De vraag op zich lijkt overbodig. Een smartphone is immers in de eerste plaats een “phone”, een mobiele telefoon. Een App-je installeren (zie ons artikel over uMobility) op je mobieltje en je hebt een virtuele DECT-looptelefoon. De werkelijkheid is echter niet alleen positief. Nuance bij de voordelen van de smartphone is aangewezen.

Gebruiksgemak

Mobiele telefoons zijn anders gebouwd dan smartphones. Ze zien er een beetje uit als de eerste generaties GSM’s. Het is zelfs andersom. De vorm van de eerste mobieltjes was afgeleid van de draadloze (DECT) telefoon.  In tegenstelling tot de GSM, is de vorm van de draadloze kantoortelefoon amper veranderd. De reden hiervoor is voor de hand liggend: er is weinig functionele nood aan een groot plat aanraakscherm en die oude vorm is zeer ergonomisch. DECT-telefoons liggen beter in de hand en beter aan het oor. Een pak modellen zijn trouwens aangepast aan de werkomstandigheden zodat ze waterdicht zijn, of grote toetsen hebben voor wie met handschoenen werkt.

Goedkoper

DECT-telefoons zijn in principe goedkoper dan smartphones, hoewel er ook wel prijzige DECT-modellen bestaan, zeker daar waar speciale omstandigheden gelden (bv. explosie-gevoelige ruimtes waar geen normale elektronica mag gebruikt worden). Het prijsverschil wordt vooral duidelijk als je meerdere DECT’s gebruikt. De investering in het interne DECT-netwerk wordt immers gedeeld door alle DECT-gebruikers. De gesprekskosten zijn gratis als je intern belt, daar je via het interne kantoortelefonienetwerk met elkaar telefoneert. En bel je naar buiten, dan gebruik je de telefoonlijnen van je organisatie, die nog steeds goedkoper zijn dan het GSM-netwerk.

Batterij-levensduur

Een uit de kluiten gewassen smartphone houdt het bij intensief gebruik één à twee dagen vol. Schakel je het toestel in als vervanger voor je DECT-telefoon op kantoor, dan vertelt onze ervaring dat de autonomie van je smartphone daalt tot de helft. Uit eigen ervaring stel ik vast, dat ik amper de dag rond kom zonder bijladen. Ik gebruik dagelijks de uMobility APP op mijn smartphone om voor u bereikbaar te zijn en ben zeer tevreden over de mogelijkheden. Ik weet echter dat ik bij de keuze voor mijn volgende smartphone wel meer aandacht zal hebben voor de batterij.

WiFi-dekking

Wie met een smartphone-APP telefoneert via het intern telefonienetwerk, die belt via het internet WiFi-netwerk. WiFi-netwerken hebben geen goede reputatie als het om stabiliteit en bereikbaarheid gaat. Hoe vaak moet je opnieuw aanloggen, of je laptop wat verplaatsen om net dat bereik te halen dat je nodig hebt. Bij telefonie valt dit probleem nog meer op. Immers, als je mail wat trager binnenloopt of even onderbreekt, dan is dit veel minder storend dan de woorden en zinnen die wegvallen als je in gesprek bent. Opnieuw spreken we uit eigen ervaring als we meegeven dat een goede afdekking van uw WiFi-signalen van cruciaal belang is voor een praktisch gebruik van uw smartphone als interne telefoon. Bekijk ons WiFi-aanbod voor KMO en zelfstandigen. Het spreekt voor zich dat wij extra aandacht besteden aan het afstemmen van WiFi op telefonie.

Klank en beeld

Om af te sluiten toch een punt van grote meerwaarde bij de smartphone. Zowat alle smartphones hebben een camera aan boord. In de telefoniewereld wil dit zeggen dat je beschikt over de mogelijkheid om met video te communiceren. En al is dit minder essentieel voor een gewoon telefoongesprek, het wordt des te relevanter, als je smartphone, via een app, op je telefooncentrale en dus ook op je deurtelefoon (parlofoon) is aangesloten. Heeft die deurtelefoon video, dan zie je meteen wie er aanbelt, zelfs als je buitenshuis bent. Een meerwaarde die in tijden van koerierdiensten, niet te onderschatten is.

De nieuwe DECT-telefoon is smart

Wat stellen we ondertussen vast bij de constructeurs van professionele telefonie? NEC lanceert twee modellen die de voordelen van de smartphone combineren met de robustheid van de DECT-telefoon. Er is de NEC G966, een hybride Andriod toestel dat DECT en WiFi combineert en er is ook het langverwachte bureatoestel de UT880, een telefoontoestel dat een Adroid 7″ tablet combineert met alle ergonomie van een vast telefoontoestel.

Kortom, als u overweegt uw smartphone als dagelijkse kantoortelefoon in te zetten, “bezin voor ge begint”. Breng uw volledige telecommunicatie-proces in kaart en bepaal welke infrastructuur voor u optimaal is. Doorgaans is een mix tussen traditionele toestellen, smartphones en gehele nieuwe hybride oplosssingen, het antwoord op effeciëntie en effectiviteit. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend overleg.

NEC uMobility

Verbeter de integratie van uw smartphone in uw bedrijfscommunicatie met de NEC uMobility oplossing.

In zakelijke context telefoneert u doorgaans via twee kanalen. U gebruikt uw telefoontoestel op uw bureau op kantoor en u gebruikt uw smartphone. Uw onderneming heeft een geschikt beltarief voor de vaste lijnen en vaak deelt uw bedrijf ook in de kosten van uw smartphone. Toch blijven de kosten van deze laatste hoog. Vaak wordt hoe dan ook het meeste gebeld met de mobiele telefoon. U bent immers vrijer in uw bewegingen en uw correspondenten vinden u sneller op uw GSM dan op uw bureau.

U kan uw GSM echter als “vast toestel” integreren met de telefonieomgeving van uw bedrijf. Hiervoor dient u een APP, een SIP-client genaamd, te installereren op uw mobieltje en deze te registreren op de telefooncentrale van uw bedrijf. Dergelijke APP’s zijn vaak gratis en dus zeker het bekijken waard.

Voor onze NEC-telefoniesystemen die wij leveren, is er sinds kort een specifieke APP, de NEC uMobility, beschikbaar die de kracht van de NEC-centrale volledig in uw GSM brengt. Ook deze APP is geheel gratis. Het bijzondere aan de NEC uMobility app is dat u ook bereikbaar blijft via deze app (en dus aan goedkope belkosten) buiten uw bedrijf. Waar u ook bent, u bent bereikbaar op uw GSM via de vaste lijn van uw kantoor. Uw collega’s bellen gewoon het nummer van uw toestel op kantoor en komen zonder bijkomende gesprekskost op uw mobiel terecht. U kan ook uw gesprekken geheel via de goedkopere telefoonlijnen van uw kantoor laten verlopen, waar u zich ook bevindt. Een  data-verbinding via uw GSM-operator of een WiFi-netwerk volstaan.

Wilt u meer weten over deze oplossing, contacteer mij voor meer informatie of bezoek ons voor een demonstratie.

 

Competitieve beltarieven !

TA-Pas is officieel reseller van de telecommunicatieabonnementen van LCR/Telecom voor bedrijven en professionals. VoIP, Data, ISDN, Mobiel, we kunnen u interessante tarieven aanbieden waardoor uw communicatiekosten drastisch zakken (uit ervaring minstens 30% daling in kost).

We maken graag een vrijblijvende prijsvergelijking voor u op. Vul onderstaand formulier in en voeg uw laatste telecommunicatiefactuur als in bijlage. U kan ons uiteraard ook telefonisch (093 840 840) of via e-mail contacteren (info AT ta-pas.be).

Uw naam (vereist)

Uw e-mail (vereist)

Telefoonnummer(vereist)

Organisatie

Ik heb een telefooncentrale

Uw bericht

Uw factuur (vereist)

 

Telefooncentrale? Software, toch?

Als u de vele spamberichten moet geloven die over telefonie op het internet circuleren, dan lijkt het alsof een telefooncentrale, of juister, een communicatieserver, niet meer van deze tijd is. Investeren in een stuk hardware dat uitsluitend dient om te telefoneren, dat doe je in de 21ste eeuw niet meer. Je huurt ofwel een telefoonoplossing in de cloud (zie meer info in ons bericht daarover) of je koopt een softwarepakket dat je kan installeren op een server die u reeds heeft. U bespaart in beide gevallen behoorlijk op de hardware.

We zijn het hier niet mee eens.

Een softwarepakket dat u installeert op een bestaande server (vaak een Microsoft Server) is geen goede keuze. We nuanceren dit zelfs niet: DOE HET NIET. Servers, en vooral hun besturingssystemen, die ontworpen zijn om data te beheren (documentenbeheer, klantenbestanden etc) zijn niet geschikt om real-time gesprekken door te geven.  Deze systemen zijn ontworpen om met grote garantie gegevens bij te houden en beschikbaar te stellen. Goede servers garanderen de veiligheid van uw gegevens. U raadpleegt uw gegevens door ze op te vragen. Daarna past u ze aan of voegt u informatie toe, die u dan weer bewaard op uw server. De communicatie verloopt via processen die garanderen dat al uw informatie met grote zekerheid wordt bewaard. De snelheid waarmee u kan raadplegen of veranderen hangt af van de kracht uw oplossing. Deze varieert trouwens vaak in functie van het aantal gebruikers op één bepaald tijdstip.

Realtime communiceren stelt andere eisen aan de technologie. Bij een gesprek is het van het grootste belang dat u en uw gesprekspartner elkaar quasi direct horen en elkaar zonder haperen kunnen te woord staan. De snelheid, real-time (in werkelijke tijd), van de communicatie is essentieel. Gaat er eens een lettergreep verloren (soms bij draadloze communicatie met zwakke dekking) dan kan u in de meeste gevallen het gesprek toch voeren. Snelheid gaat boven garantie, en 100% beschikbaarheid van die snelheid is wat we verwachten, ongeacht het aantal gebruikers. Communicatieservers (vroeger telefooncentrales genoemd) die hiervoor ontworpen zijn, kunnen dit. Ze zijn dan weer niet geschikt om documenten op te bewaren. U zal dan ook nooit een telefooncentrale als dataopslag-systeem gebruiken (tenzij voor het tijdelijk opslaan van gesprekken, zoals voicemail).

Om het met een beeld te zeggen, als u een bestelwagen nodig heeft, koop dan geen gezinswagen met neerklapbare achterbank. U zal snel merken wat het verschil is.

In bovenstaand betoog hebben we het dan nog niet gehad over die investeringskost: weet dat de investering in een telefooncentrale veel meer is dan een centrale (server) kopen. U heeft immers ook telefoontoestellen nodig, zelfs bij een software- of cloudoplossing.

Naar een data-only abonnement (geen telefoonkosten meer)

U gebruikt uw smartphone vandaag wellicht vooral om het internet te raadplegen, uw e-mail te checken of zelfs specifieke apps te gebruiken. Bellen is allang niet meer de hoofdfunctionaliteit. U sms’t wellicht nog, maar Whatapp en Snapshat liggen op de loer. U belt zelfs al een tijdje met Skype en andere VoIP-apps staan ook klaar om het telefoneren gemakkelijker te maken.

En toch wordt uw gsmabonnement nog steeds voorgesteld met het aantal belminuten, het aantal smssen en de hoeveelheid data die u per maand mag downloaden. Wordt dit niet stilaan een anachronisme?

De algemene trend is dat we steeds meer via een dataverbinding communiceren en steeds minder via klassieke telefonie. Op termijn evolueren we allemaal richting van data-only abonnementen. Wat dit vandaag nog in de weg zit is bereikbaarheid en communicatiekwaliteit.

Algemeen gebruik

We hebben allemaal een persoonlijk telefoonnummer en zijn dus met zekerheid op deze manier te bereiken. De penetratie van Skype of andere bel-apps staat hier nog lang zo ver niet. Daarenboven veranderen die identificatiegegevens ook vaker dan je van telefoonnummer verandert. We zijn dus nog niet zo vlot bereikbaar via data-verbindingen alle internet-alternatieven ten spijt.

Communicatiekwaliteit

Praten via het internet blijft behelpen, zelfs met de snelste internetverbindingen. Het internetprotocol is nu eenmaal niet gemaakt voor real-time communicatie (zie ook ons artikel over VoIP). De architectuur van de internetcommunicatie is erop gericht garanties te geven dat data altijd zijn doel bereikt, maar niet wanneer en in welke volgorde die data u bereikt. Voor het ontvangen van een e-mail kan dat geen kwaad. U leest immers toch maar het bericht als alle woorden zijn toegekomen. Het maakt niet uit wat nu eerst binnen kwam. Bij een gesprek is echter van groot belang dat uw eerst uitgesproken woorden ook eerst gehoord worden. Voice over IP (VoIP) lost dit met technische hoogstandjes zo goed mogelijk op, maar wie VoIP gebruikt, weet dat verbindingen soms niet stabiel zijn en gesprekken verhakkeld of zelfs onderbroken geraken. Uw smartphone, tablet of computer moet immers heel hard rekenen om alle fouten die in de communicatie voorkomen, recht te trekken. Soms lukt het niet. Nog snellere processoren zullen zeker helpen, maar het zal behelpen blijven.

Op termijn zullen we dus allemaal via data-stromen communiceren, maar de komende jaren zal een klassieke voice-lijn nog steeds zijn bestaansrecht hebben.